Ny podcast!

Vild vigtig skole

En podcast om brugen af Marte Meo metoden og RKL forløb i skolen

Om Vild vigtig skole

Vi er to kvinder med samme ambitioner: at styrke relationer mellem lærer og elev på skolerne.

Vi fandt hinanden første gang på samme kursus i RKL forløb og senere igen da Cindie blev en del af Marte meo foreningens bestyrelse hvor Marianne allerede var bestyrelsesmedlem.

Snakken gik på drømme og ambitioner. Hurtigt mærker vi kemi og gnisten for Marte Meo ind i skolen og her udsprang denne podcast.

 

Læs mere om Marianne her og besøg hendes hjemmeside: sigerstedinstitute.dk

Sidste nye episode

Forældremøder i skolen

Vi har Christina Drachmann med i studiet, som bidrager til en fælles snak om det gode forældresamarbejde. Vi kommer omkring vigtigheden i forældremøder, en dialog om opstart og indhold, om problematikker indbyrdes mellem forælder eller lærer og forælder og hvor ofte et forældremøde skal afholdes. Alt sammen med afsæt i Marte Meo metoden.

Det er og kan være en god ide at få hjælp til afholdes af forældremøder udefra. Kontakt os her og hør nærmere om de forløb, oplæg, temadage og forældremøder vi tilbyder:

Kontakt Cindie Rydland for Sjælland: ⁠cindie@cindierydland.dk⁠

Kontakt Marianne Sigersted for Jylland: ⁠info@sigerstedinstitute.dk⁠

og ønsker du os som en samlet pakke, så kontakt os endelig begge to.

Udgivet episoder

Forældresamarbejdet i skolen

Denne gang har vi Christina Drachmann med i studiet, som bidrager til en fælles snak om det gode forældresamarbejde. Vi kommer omkring skolelederens indflydelse, udfordringer i forældresamarbejdet og hvordan Marte Meo bruges i denne sammenhæng.

Fra skoleværing til trivsel

I denne episode skal I møde Astrid på 11 år og hendes mor Signe. Afsnittet handler om skoleværing, om at være forældre til et barn i stor mistrivsel. Men ikke på grund af hjemmet, men på grund af skolen. Astrid ville ikke i skole og reagerede ved at græde morgen og aften, have ondt i maven, ville ikke være i kontakten med sin mor til ikke at ønske at leve mere. I det her afsnit vil du primært høre mor Signe fortælle om rejsen fra skoleværing til trivsel, mens Astrid bekræfter undervejs med enkelte forklaringer. Det er et sårbart og modigt afsnit.

Er du forældre til et barn der ikke ønsker at komme i skole eller arbejder du med børn og unge i disse problemstillinger så kontakt os:

Kontakt Cindie Rydland for Sjælland: cindie@cindierydland.dk

Kontakt Marianne Sigersted for Jylland: info@sigerstedinstitute.dk

og ønsker du os som en samlet pakke, så kontakt os endelig begge to.

Ro og relationel styrke med MarteMeo i klasserummet

I dette afsnit taler vi med to undervisere, Michael og Lisbeth, som begge har modtaget videosupervision af deres undervisning og relationskompetencer, ud fra MarteMeo metoden og Relationelklasserumsledelse.

Hør hvordan deres relationsarbejde får en helt ny betydning undervejs i deres forløb og hvordan de får udviklet og styrket elever de ellers troede, ikke var til at rykke.

  • Hør hvordan det påvirker arbejdsmiljøet at få et kompetence løft og hvordan gladere elever også giver glade undervisere.

  • Hør hvordan det er at få filmet sin undervisning.

  • Hør hvordan forældresamarbejdet får et løft.

  • Hør hvordan teamsamarbejdet får et løft.

Michael opsøgte selv, at få et relationel klasserumsledelses forløb sammen med hans teammakker. Senere hen fik han et MarteMeo forløb, hvor han dykkede ned i sit samspil omkring en enkelt elev.

Lisbeths leder købte ind på relationel klasserumsledelses forløb, efter flere henvendelser fra forældregruppen. Dette endte med et forældremøde, hvor der med udgangspunkt i forløbet blev talt om hendes gode børnesyn, måden hun satte struktur og skabe relationer til deres børn på.

 

Marte Meo set med skolelederens øjne

I dette afsnit møder du Susanne, som er viceskoleleder på en skole i det midtjyske.
Susanne fortæller om hvordan hun oplevede Martemeo blandt hendes medarbejdere på skolen og hvordan det virkelig rykkede på problematikker, der ellers ikke virkede til at kunne løses.
Susanne fortæller blandt andet om en underviser:
“…Også var hun kommet ind i en rolle, hvor hun langsomt var kommet ud på et skråplan, uden at hun var klar over det. Det var svært at snakke med hende om det, men det kunne vi så med Martemeo …. Da hun fik øje på hvor meget barnet gerne ville hende, der ændrede det hele sig i deres relation. Det havde hun ikke set uden et videokamera.” 

Om mobnings konsekvenser for indlæring

Første afsnit handler om Cindies fortælling om hendes skoletid, som hun husker den, og hvordan den er med til at skabe det arbejde hun laver idag som selvstændig skolekonsulent. Cindie fortæller om en tid med mobning, digital mobning, ensomhed, angst , det at ingen voksne lytter, og hvordan hun kommer ud på den anden side. Cindie går fra tanken om aldrig at komme tilbage til skolen igen, til nu at have sin daglige gang på skolen, hvor hun hjælper undervisere på vej i deres relationelle klasserumsledelse.

 

Skamfuld og uden for døren

I dette afsnit fortæller Marianne om sit skoleliv, om det at være ensom og frygten for at blive ensom. Vi kommer omkring skamfuldhed, at blive sendt uden for døren og at skulle lære de sociale spilleregler at kende lidt for sent.
Tag rigtig godt imod Marianne.
Rigtig god fornøjelse.